ONDERSTEUNING,
TRAINING EN BEGELEIDING.

Het verschil willen en kunnen maken, voor kinderen die een onderwijsachterstand hebben opgelopen in het basisonderwijs en hierdoor extra ondersteuning nodig hebben. Dit zijn vaak leerlingen die het heel ver kunnen schoppen, mits ze de juiste passende begeleiding krijgen!

Als het leren niet vanzelf gaat, dan kan praktijk Kindgeluk goed helpen! Het doel van praktijk Kindgeluk is het voorkomen van motivatieproblemen en het verhelpen van leerachterstanden.

Vanuit de onderwijspraktijk:

Met de invoering van de Wet Passend Onderwijs in 2014 hebben de scholen een bredere Zorgplicht gekregen. Dit betekent dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben (zoals kinderen met gedrags-leerproblemen, een handicap, of autisme), dit zoveel als mogelijk op een reguliere basisschool zullen krijgen. Dit vraagt veel van de school en van een leerkracht. Soms lukt dat niet.

Wanneer er een gat ontstaat tussen het kennisniveau van het kind en de les in de klas, kunnen er motivatie- en/of concentratieproblemen ontstaan. Een kind voelt wanneer het niet lekker gaat op school en weet vaak wat ze moeilijk vindt. Soms komt het kind helemaal niet meer tot leren en geeft het kind aan; ‘mijn hoofd zit te vol’!

Op school is niet altijd de gelegenheid aanwezig om deze kinderen de extra ondersteuning te bieden die ze nodig hebben. Hierbij kan praktijk Kindgeluk helpen.

MAAK uw KIND GELUKKIG

Kindgeluk ziet het belang om kinderen op het juiste moment extra te ondersteunen en weer in hun kracht te zetten. Dit kan alleen wanneer de leerstof wordt aangepast aan de onderwijsbehoeftes van het kind. Kindgeluk biedt deze begeleiding op maat en gaat samen met uw kind aan de slag, zodat uw kind weer gaat ervaren ‘ik kan het’ in plaats van ‘het lukt me niet’.

Dit kan middels extra begeleiding op school of individueel te werken aan de leerachterstand van het kind.

“Passende begeleiding om de leerstof eigen te maken op de manier waarop JIJ het beste leren kunt!”

VOOR WIE?

Voor kinderen in het basisonderwijs die een steuntje in de rug nodig hebben!

Voor kinderen die langdurig ziek zijn en hierdoor veel lessen missen of helemaal niet naar school kunnen.

Voor kinderen die begeleiding nodig hebben middels een andere aanpak of strategie, omdat de de uitleg op school niet aansluit op de leerbehoefte.

Voor kinderen die moeite hebben met een vakgebied en een leerachterstand hebben opgelopen. Het tempo op school gaat te vlot.

Voor kinderen die tussen plek en plaats zitten en hierdoor thuiszitten.

“Voor kinderen die mogen zijn wie ze zijn, leren zoals jou het beste past. Dat is passend onderwijs!”

EVEN VOORSTELLEN…

Selma is vanaf 2002 leerkracht in hart en nieren. Ze heeft remedial teaching gegeven in het speciaal basisonderwijs en heeft de laatste 8 jaar gewerkt in de functie van Intern Begeleider. Ze is tevens moeder van drie grappige, lieve, eigenwijze zonen en een dochter.

Het werk als intern begeleider heeft Selma altijd veel voldoening gegeven. Het bestaat in grote lijnen uit het opzetten en bewaken van een goede zorgstructuur op de basisschool.

Dit betekent dat je de onderwijszorg op school dusdanig organiseert, zodat je tegemoet kan komen aan de verschillende ondersteuningsbehoeften van de kinderen. Elke school is in ontwikkeling en gaat mee met de vernieuwingen om het onderwijs af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Maar soms is het lastig, in de huidige onderwijssetting van grote groepen, om voldoende tijd vrij te maken voor een kind en de juiste begeleiding te geven. Juist deze extra begeleiding is hard nodig, want ieder kind is ‘eigen’ en ontwikkelt zich anders in zijn leerproces.

Wanneer je leerlingen eigenaar maakt van hun leerproces, krijgen ze inzicht in hun kennis en vaardigheden en zetten zij zelf met de gestelde leerdoelen stappen vooruit. Na het afronden van haar coachingsopleiding heeft Selma zich verder gespecialiseerd en is gecertificeerd:

  • coach ‘ik leer anders’,
  • coach Matrixmethode ‘HOE leer ik leren’
  • coach interventieprogramma BOUW! ‘ondersteuning van leesproblemen’

Het opzetten van praktijk Kindgeluk was voor Selma een logische stap. Kinderen extra ondersteunen om ze weer ‘bij de les’ te krijgen. Net die begeleiding kunnen bieden die zij nodig hebben in hun persoonlijke leerprocesontwikkeling. Selma zet graag haar ervaring als intern begeleider, remedial teacher, leerkracht en coach in haar praktijk. Met deze ervaring heeft zij kennis van en zicht op leerlijnen, streefdoelen, methodieken en passende didactiek. Op deze manier kan zij de begeleiding en interventies goed op maat bieden. Praktijk Kindgeluk is aangesloten bij de LBRT (Landelijk Beroepsvereniging Remedial Teachers).

PERSOONLIJK ADVIES?

Meld uw kind aan en Kindgeluk neemt zo spoedig mogelijk contact met u op.

7 + 10 =